ANAP


 
AcasaAcasa  PortalPortal  CalendarCalendar  GalerieGalerie  CautareCautare  FAQFAQ  MembriMembri  GrupuriGrupuri  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  
Ultimele subiecte
» NOTA INFORMATIVA
Vin 5 Dec 2014 - 23:00 Scris de Adrian

» Legea adoptata in 9 sept.2014
Dum 23 Noi 2014 - 20:26 Scris de Adrian

» Online Training introduces a Training Management Tool
Mar 11 Noi 2014 - 17:15 Scris de FL Technics

» Proces Piperea D.58004/3/2011 T. Prahova
Dum 5 Oct 2014 - 17:34 Scris de Felix

» PLx 612/2013
Mar 9 Sept 2014 - 15:38 Scris de Adrian

» PLx 612/2013, trecut prin ultima comisie
Joi 4 Sept 2014 - 23:41 Scris de magduuu

» Intrebare
Dum 31 Aug 2014 - 21:34 Scris de Adrian

» Comandantul Iuliu Fazecas
Sam 30 Aug 2014 - 17:12 Scris de Adrian

» APEL
Vin 29 Aug 2014 - 21:53 Scris de brati

» Vi se pare mare o pensie de 2000 de euro?
Joi 21 Aug 2014 - 18:16 Scris de Adrian

Decembrie 2014
LunMarMierJoiVinSamDum
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
CalendarCalendar
Distribuiti | 
 

 4 martie 2003 Elicopterul de la SMURD Tg Mures

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Dorin Marian



Mesaje: 1
Data de inscriere: 12/04/2011

MesajSubiect: 4 martie 2003 Elicopterul de la SMURD Tg Mures   Mar 12 Apr 2011 - 5:55

In seara zilei de 4 martie 2010 elicopterul IAR 316B inmatriculat YR-SNG, apartinand SNTGN TRANSGAZ SA din Medias, efectua un zbor de MEDEVAC pt SMURD Tg Mures. Au transportat un copilas de o luna de la Mures la Cluj, acesta fiind imbarcat intr-o alta cursa aeriana pt Budapesta, unde urma sa aiba o interventie chirurgicala la inima.
Comandantul elicopterului era Nicolae (Nae) Marian (fratele meu) 43 de ani, casatorit, un baietel, Lucian Husdup 43 de ani copilot, casatorit, o fetita, Monica Cardos, 33 de ani, medic de la SMURD necasatorita si LorenczCsongor Ferencz, asistent medical, 27 de ani, necasatorit.
Elicopterul decolase de 5 minute de pe aeroportul Cluj cand Nae a intrat in radio cu aeroportul si a reusit sa zica: "Sunt YR Sierra November Golf" cu o voce gatuita dupa care s-a lasat tacerea.
In urma impactului toti trei barbati au fost macelariti de una din palele care dupa impactul cu solul s-a indoit si a intrat rotindu-se in cabina.

Sus In jos
Marian Covache



Mesaje: 953
Data de inscriere: 19/09/2010
Varsta: 58
Localizare: BRAILA

MesajSubiect: Re: 4 martie 2003 Elicopterul de la SMURD Tg Mures   Mar 12 Apr 2011 - 22:26

Am facut referire la acest tragic destin . Dumnezeu sa-i odihneasca in pace! Daca fratele comandantului a revenit , iata ce spunea presa vremii:

Tragedie aviatica langa Cluj
Un Alouette SMURD cu patru oameni la bord s-a prabusit la Cojocna

Patru membri ai unui echipaj al Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD) din Targu-Mures au murit dupa ce elicopterul in care se aflau s-a prabusit, ieri noapte, in apropierea satului Moristi, de pe raza comunei clujene Cojocna. Victimele accidentului se intorceau de la Budapesta, unde transportasera un nou-nascut din Bistrita, care trebuia supus de urgenta unei operatii pe cord. Coordonatorul SMURD, medicul Raed Arafat, spune ca a fost contactat de Presedintia Romaniei, care si-a manifestat intentia de a-i decora pe cei patru.

Imprastiati pe 2.000 de metri patrati

Localnicii din Cojocna spun ca au auzit, in jurul orei 23,00, elicopterul zburand deasupra satului, dupa care unul dintre sateni a alertat autoritatile, anuntand prabusirea aparatului de zbor. La fata locului s-au deplasat imediat echipajele de interventie ale pompierilor, Salvarii, Politiei, Inspectoratului pentru Protectie Civila, precum si prefectul Clujului, Vasile Soporan, si directorul Aeroportului International Cluj-Napoca, David Ciceo. In ciuda interventiei rapide, cei patru membri ai echipajului, toti cu varste sub 42 de ani, nu au mai putut fi salvati. Resturile elicopterului erau imprastiate pe o suprafata cu o lungime de o suta de metri si o latime de aproape 20 de metri, iar cei patru fusesera zdrobiti in carlinga elicopterului, fapt care a ingreunat actiunea echipelor de descarcerare. Mai mult, acestea au ajuns destul de greu la locul accidentului, fiind nevoite sa strabata un traseu abrupt, de aproape 2,5 kilometri.

Cinci copii au ramas orfani de tata

Coordonatorul SMURD, medicul Raed Arafat, a afirmat ca, in momentul accidentului, la bordul elicopterului marca Alouette, inchiriat de la Transgaz pentru a salva viata unui nou-nascut care suferea o malformatie congenitala cardiaca, se aflau un medic, Monica Cardos, in varsta de 33 de ani, un asistent medical, Ferenczi Csongar, de 24 de ani, copilotul Lucian Huzdup, in varsta de 42 de ani si pilotul comandant Nicolae Marian. In august 2000, Marian Nicolae a fost implicat intr-un alt accident aerian, in urma caruia, desi aparatul de zbor s-a prabusit, nu a existat nici o victima.
Elicopterul pe care Marian Nicolae il pilota atunci - la bordul caruia se aflau si patru inspectori ai Autoritatii Aeronautice - a decolat de la Sighisoara s-a prabusit pe un camp din apropierea orasului, in timpul unui zbor de verificare pentru prelungirea licentei.
Ajungand la o inaltime de aproximativ 80 de metri, pilotul Marian Nicolae a simtit o cadere si, aflandu-se deasupra cartierului Tarnava, a reusit sa evite acest loc si s-a prabusit pe un camp. Raed Arafat a subliniat ca anul trecut, echipajul Marian - Huzdup, ambii fosti piloti militari, a efecutat peste 300 de ore de zbor pentru SMURD, jumatate dintre actiuni avand loc pe timp de noapte. Pentru intreg anul 2002, cei doi aveau la activ 450 de ore de zbor. Moartea lui Lucian Huzdup a lasat fara tata doi copii, in timp ce Nicolae Marian a lasat in urma sa trei copii. Cea de-a treia victima, Monica Cardos, era medic specialist in urgente si lucra in cadrul Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare inca din anul 1997, in timp ce asistentul medical Ferenczi Csongar s-a angajat ca voluntar in acest serviciu inca de la 16 ani, fiind angajat dupa ce a absolvit studiile de asistent medical. Corpurile celor patru victime au fost transportate la Institutul de Medicina Legala din Cluj, pentru autopsie.

Ancheta va fi finalizata in termen de o luna

Comandantul Aeroportului International Cluj-Napoca, David Ciceo, a declarat ca elicopterul tip Alouette YAR 316 B a decolat de la Cluj in jurul orei 23,00. Ciceo a adaugat ca o comisie formata din reprezentanti ai Inspectiei Aviatiei Militare si ai Autoritatii Aeronautice Civile s-a deplasat deja la Cluj-Napoca pentru a ancheta cauzele care au stat la baza tragicului eveniment. Potrivit aceleiasi surse, comisia este condusa de Dan Vulcan, inspectorul sef al Inspectiei Aviatice Civile (IAC), fiind formata din Constantin Voicu, inspector in cadrul IAC, Radu Stanescu si Marin Nuta, ambii inspectori in cadrul Autoritatii Aviatice Civile (AAC).
Cei patru inspectori s-au deplasat, ieri, in jurul pranzului, la locul accidentului, iar rezultatele anchetei vor fi date publicitatii cel mai probabil, in aproximativ o luna. Pe de alta parte, medicul Raed Arafat a afirmat ca a fost contactat, in dimineata zilei de ieri, de Presedintia Romaniei, care si-a anuntat intentia de a-i decora post-mortem pe cei patru membri ai echipajului. (LIVIU TEODOR)


Ordinul National "Serviciul Credincios" in grad de Cavaler, conferit post-mortem victimelor accidentului

Presedintele Romaniei, domnul Ion Iliescu, a conferit post-mortem Ordinul National "Serviciul Credincios" in grad de Cavaler celor patru victime ale tragediei de langa Cluj: Monica Cardos - medic, Sebastian Nicolae Marian - pilot coordonator si Lucian Huzdup - pilot, si Crucea nationala "Serviciul Credincios" Clasa a III-a, lui Lorand Csongar Ferenczi, asistent medical, pentru inaltul profesionalism, umanismul si spiritul de sacrificiu dovedite in numeroase actiuni de salvare a vietilor omenesti, la care au participat din partea Serviciului Medical de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD), din Targu-Mures, judetul Mures.

Al treilea Alouette cazut din 1999

Accidentul aviatic din noaptea de marti spre miercuri, din judetul Cluj, si soldat cu moartea a doi piloti experimentati si a doua cadre medicale de la SMURD Targu Mures este unul din cele mai grave accidente de elicopter produse in Romania, dupa 1990.
In iulie 1999, un elicopter al unei unitati militare din Vrancea si avand trei persoane la bord s-a prabusit in zona localitatii Podul Turcului, in apropiere de Sascut-judetul Bacau, toti cei trei militari supravietuind accidentului. Potrivit comisiei de ancheta, elicopterul militar IAR 316 (de la UM 01879 Tecuci) s-a prabusit din cauza unei turbulente locale foarte puternice, coroborata cu o posibila greseala in manevrele de redresare a aparatului.
Seria accidentelor a continuat in 2000, cand un elicopter de tip IAR 316 B s-a prabusit pe un camp din apropiere de Sighisoara. Ca o coincidenta, aparatul de zbor era similar celui prabusit in noaptea de marti spre miercuri, iar la mansa se afla tocmai comandantul navei SMURD prabusite la Cluj, Nicolae Marian. Cu toate ca elicopterul s-a zdrobit de pamant, accidentul din august 2000 nu s-a soldat cu victime. Elicopterul pilotat atunci de Marian Nicolae - la bordul caruia se aflau si patru inspectori ai Autoritatii Aeronautice - decolase din Sighisoara si efectua zborul de verificare pentru prelungirea licentei de zbor. Ajungand la o inaltime de aproximativ 80 de metri, pilotul a simtit o cadere si, aflandu-se deasupra cartierului Tarnava, a reusit sa evite acest loc si s-a prabusit pe un camp. Elicopterul fusese construit in 1972, la Brasov si cumparat de Romgaz Medias, dupa efectuarea ultimei reparatii capitale din martie 1997. Elicopterul avea aproximativ o mie de ore de zbor, din care peste 400 fusesera efectuate de SMURD.

Elicopter de conceptie relativ veche, dar performant

In scopuri civile, acest elicopter este utilizat pentru transporturile medicale de urgenta, in operatiuni de supraveghere a incendiilor izbucnite in paduri, pentru controlul liniilor electrice, pentru cercetari geologice ori pentru realizarea unor fotografii ori filmari de la mare inaltime.
In ceea ce priveste versiunea militara, aceasta este imbunatatita cu arme de mare precizie si cu aparate radar performante. Aparatul a fost adaptat si este utilizat si de catre fortele de marina din numeroase state.
Unul din primele zboruri cu un aparat Alouette lll a avut loc in iulie 1960, cu sapte oameni la bord, elicopterul atingand o altitudine de peste 4.800 de metri, in apropiere de Mont Blanc, in Alpii Francezi. Acelasi aparat a ajuns, cateva luni mai tarziu, la peste 6.000 de metri altitudine, in Himalaya, avand la bord doi oameni plus o greutate de un sfert de tona. In Romania, la IAR Ghimbav, au fost produse in total in jur de 370 de elicoptere de tip Alouette lll (denumite IAR 316) si Puma (IAR 330).

In foto Piloţii Nicolae Sebastian Marian ( cu mustata) şi Lucian Husdup

[img]<script src='http://img546.imageshack.us/shareable/?i=niculucimunte.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript></noscript>[/img][img]<script src='http://img193.imageshack.us/shareable/?i=21243006038093b1d18f.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript></noscript>[/img]
Sus In jos
 

4 martie 2003 Elicopterul de la SMURD Tg Mures

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

 Subiecte similare

-
» ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A SURZILOR DIN ROMÂNIA FILIALA TG. MUREŞ
» 2 Fast 2 Furious (2003) Mai furios, mai iute
» Piratii din Caraibe: Blestemul Perlei Negre (2003)
» Blestemul preotesei
» Jurnalul Perlei Orientului

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ANAP :: -